Det kan sitte langt inne for mange bedrifter å ville investere i å fornye våre webløsninger. Flere bedrifter kjenner ikke sine kunders bruksmønster og behov når det gjelder webløsningen, og det kan derfor ofte være vanskelig å se gevinsten fra å investere i webdesign.
For å lykkes med webdesign er det avgjørende å forstå kundenes unike behov og atferd. En godt utformet nettside må reflektere og imøtekomme disse behovene, slik at den ikke bare er estetisk tiltalende, men også fungerer som en effektiv plattform for kundeinteraksjon.
Webdesign tilbydere
Det finnes mange webdesign tilbydere på markedet og løsningene kan være kostbare. Det kan være vanskelig å orientere seg i tilbudet for å finne de som best forstår din løsning og dine behov. Et nytt webdesign som ikke er tilpasset dine kunders behov er ikke gunstig for noen. Du må investere en hel del i en løsning som ikke gir deg den gevinsten du trenger og de fornøyde kundene du ønsker.
Så før du setter i gang et prosjekt som koster dyrt og ikke gir deg den gevinsten du ønsker, bør du evaluere hva dine behov er når du skal designe ny løsning.
Når du har en god idé om hva behovene er, kan du begi deg ut på å finne en leverandør blant et stort antall webdesign tilbydere i Oslo og Bergen som kan hjelpe deg å komme i mål med løsningen din og hjelpe deg å få på plass en bra og brukervennlig løsning.
Resultat etter webdesign
Er alle fornøyde med resultat etter webdesign løsning er nyutviklet og satt i drift?
De fleste som har gjennomført en god evalueringsprosess av hva kundene ønsker og hvordan de bruker webløsningen, får mye igjen for ny webdesign og mener det er vel verdt pengene. De sitter igjen med fornøyde brukere og økt aktivitet på websidene.
Et godt webdesign kan også bidra til at kunder benytter nettsidene i stedet for å ringe support når de har utfordringer med løsningen du selger. Om det er lett å finne frem på sidene, og du har gode verktøy for å finne frem til supportinformasjon, kan det være at de fleste supportsaker er løst før de har nådd din supportavdeling.
Dette betyr sparte utgifter. Gode løsninger for salg av deres produkter på nett kan føre til økt omsetning for bedriften og flere nye kunder som nå finner frem til bedriften din. En bra og brukervennlig webdesign vil også være positivt for rangeringen hos søkemotorene og du kan få nye kunder den veien.
Utdaterte løsninger
Utdaterte løsninger på nettsidene kan bety at sidene ikke er like brukervennlige som de burde være. Om kundene dine opplever at det er knotete å finne informasjon om produkter og tjenester hos deg, kan de raskt søke til en annen leverandør som har nettsider designet etter de behovene de har der og da, og du kan risikere å miste kunder.
Du kan også oppleve at kundene dine ikke er klar over varer og tjenester du har å tilby når de er dårlig formidlet på nettsidene. Dette betyr tapt fortjeneste for deg om du kunne solgt flere varer og tjenester til dine kunder.
Mobile brukere
De fleste av oss bruker i dag nesten bare mobile enheter når vi er på nett i dag. De siste årenes utbygging av mobilnett og tilgjengelighet av nettbrett og telefoner med bedre og bedre skjermer og gode mobile tilkoblinger, har bidratt til denne utviklingen. Vi sjekker Facebook og Twitter fra telefonen på toget og leser nyheter mens vi venter på at neste møte skal starte. Vi må tilpasse løsningene våre til at flesteparten av våre brukere nå er mobile brukere.
De fleste som har gjort et godt forarbeid før de har fornyet websidene, vil nok si at Webdesign er verdt pengene. Men mange som ikke kjenner sine kunders bruksmønster og behov, men vil fornye løsningene bare fordi det er i vinden, kan oppleve det motsatte.